Probleembeschrijving

Uit het Iene Miene Media-onderzoek van Mediawijzer.net blijkt dat ruim een derde (37 procent) van de ouders vindt het handig om hun kinderen bij wijze van zoethoudertje achter televisie, tablet of telefoon te zetten. Voor de helft (48 procent) geldt dit als een momentje rust voor zichzelf.

Kinderen en media

Uit het Iene Miene Media-onderzoek van Mediawijzer.net blijkt dat ruim een derde (37 procent) van de ouders vindt het handig om hun kinderen bij wijze van zoethoudertje achter televisie, tablet of telefoon te zetten. Voor de helft (48 procent) geldt dit als een momentje rust voor zichzelf.

Veel kinderen zijn dan ook gemiddeld 2 uur bezig met media, hiervan wordt 70 minuten besteed aan het kijken van televisie en 30 minuten aan het spelen van games.

Ook blijkt dat we kinderen op steeds jongere leeftijd in aanraking laten komen met media, we hebben hierbij over 6 op de 10 kinderen van 0 tot en met 2 jaar die spelen met mobiele apparaten. De oorzaak hiervan is dat 45 procent van de ouders het beeld heeft dat het zelfstandig kijken van filmpjes leerzaam is.

Echter geeft opvoeddeskundige Krista Okma aan dat dit niet het geval is, kinderen kunnen van filmpjes leren wanneer iemand hier vragen over stelt.

‘Je kind leert pas van filmpjes kijken wanneer je met je kind het gesprek aangaat over wat er op het scherm te zien is. Vraag bijvoorbeeld: Wie heeft ook een kat, net zoals in het filmpje?’

Krinsta Okma, Iene Miene Media-onderzoek.

Opvallend is ook dat op de tablets die kinderen gebruiken weinig apps staan die geschikt zijn voor het kind. 50 procent van de ouders zet maximaal 3 apps op de tablet.

Ook toont het onderzoek aan dat in veel gevallen het media gebruik van kinderen plaatsvindt rond het avondeten. 46 Procent van de kinderen gebruikt de media voor het avondeten en 35 procent na het avondeten. Daarnaast is ook geconstateerd dat 23 procent van de kinderen media gebruikt voor het slapen gaan, het lastigste moment voor ouders om grenzen te stellen.

Een grote vraag voor ouders is dan ook hoe ze kunnen zorgen voor online veiligheid voor kinderen. Want ondanks dat 60% van de ouders aangeeft liever normaal speelgoed aan te bieden zijn ze zich er wel van bewust dat het kinderen voorbereid op de toekomst. Vooral hoger opgeleide ouders zijn zich hiervan bewust, 67 procent.

Andere vragen gaan over de tijd die kinderen bezig zijn met media, de ongeschikte inhoud die zij tegenkomen, het zeuren om media, verveling bij de afwezigheid van media en het zelf geven van een goed voorbeeld.

Het onderzoek geeft ook aan dat er vrijwel geen verschillen zijn tussen soorten ouders, denk hierbij aan inkomen opleiding en regio, in de mate waarin ze behoefte hebben aan een manier om hun kinderen te informeren.

Kinderen en online privacy

Zoals eerder al genoemd is zijn kinderen al op jonge leeftijd bezig met media en het internet. Maar enkel omdat ze hiermee de vaardigheden ontwikkelen om media te gebruiken zorgt er niet voor dat ze zich ook bewust zijn van de risico’s.

Ter illustratie wanneer een bericht online wordt gezet heb je hier zelf vrijwel geen controle meer over, iets wat veel volwassenen zich zullen beseffen maar wat een kind dat het spelenderwijs leert nog niet ziet.

Zo zegt mediacoach Klaartje Schungel;

Kinderen zien niet in dat het internet letterlijk een wereldwijd web is, en dus niet alleen een interactie met een groepje vrienden in hun telefoon. Informatie verspreidt zich razendsnel, dus je zal goed moeten nadenken voordat je iets post. De grootste valkuil is dat kinderen online meer delen dan dat ze offline zouden doen.

 

‘Maak je kind duidelijk hoe groot het bereik is van internet, en dat werkelijk iedereen (ook onbekenden) kunnen meekijken. En laat hem weten: eenmaal op het internet, is altijd op het internet. Dus deel nooit dingen online die je ook niet offline zou delen.’

Klaartje Schungel, Ouders van Nu.

Veel mensen geven online veel gegevens van zichzelf weg, denk hierbij aan het gebruik van social media, maar ook het gebruik van een zoekmachine. Daarnaast is het vaak ingewikkeld om te zien welke gegevens verzameld worden.

Kinderen worden door het kinderrecht beschermt met oog op privacy, maar omdat kinderen dezelfde social media willen gebruiken als de mensen in hun omgeving maken ze gebruik van bijvoorbeeld Youtube op een account dat niet van hen zelf is of maken ze zelf een account aan. Op deze manier wordt er ook van hen gegevens verzameld, vaak zonder dat ze hier besef van hebben.