Paperprototype

Het geschetste concept is vervolgens uitgewerkt tot een paperprototype met het doel om te achterhalen of het de boodschap overbrengt op de doelgroep.

Hiervoor is onderstaande test uitgevoerd.

Testen paperprototype

Doelstelling

– Wat vindt de doelgroep van het huidige concept en brengt dit de boodschap over?

Deelvragen

–   Snapt de doelgroep wat de bedoeling is van ieder scherm?

Welke opmerkingen en vragen hebben zij bij de schermen? Waar loopt het concept nog niet soepel?

Wat denkt de doelgroep dat het spel verteld?

Welke mogelijkheden voor aanvullingen op het concept kan ik gedurende de test bespreken met de doelgroep?

Testopzet

Locatie

De test zal plaatsvinden bij de doelgroep thuis omdat dit is waar ze het spel zullen spelen en dus ik aanraking zullen komen met het spel.

Object

Paperprototype

Doelgroep

De doelgroep bestaat uit kinderen van 8 jaar, om deze reden is gekozen voor kinderen tussen de 7 en 9 jaar. Deze hebben te maken met een vergelijkbare omgeving.

Apparatuur

IPad met formulier

IPad, pen

Formulier

Uitleg

Paperprototype

Extra lege schermen, potlood

Logistiek

Voorafgaande aan de test moet een plan worden opgesteld om antwoord te krijgen op de doelstelling en deelvragen. Tevens moet er een formulier zijn waarin de resultaten genoteerd kunnen worden.

Daarnaast moet er een paperprototype gemaakt zijn dat het concept helder weergeeft. Voor waar nodig moet extra informatie zijn voorbereid, dit betekend dat schermen die niet helder genoeg zijn in de visualisatie met een korte toelichting helder zijn.

Uitvoering

 Voorafgaand aan de test zijn afspraken gemaakt met de ouders van de kinderen over wat we gaan doen en wanneer dit voor hen uitkomt. Ook is er afgesproken dat de kinderen niet bij naam genoemd worden in het onderzoek of op foto worden vastgelegd.

Er is afgesproken te werken in de woonkamer of andere ruimte die de ouders beschikbaar stellen. Indien nodig willen de ouders bij hun kinderen komen zitten om te helpen hun mening te krijgen.

Format

Scherm nummer + beschrijving Opmerkingen kinderen Opmerkingen Ouders Eigen notities
Scherm 1 – voorstellen botje

 

Scherm 2 – Voorstellen audio

 

Scherm 3 – Wat een mooie naam

 

Scherm 4 – Ik ben een robotje

 

Scherm 5 – Hoe zie jij eruit?

 

Scherm 6 – Eigen karakter trui

 

Scherm 7 – Eigen karakter broek

 

Scherm 8 – Aangekleed

 

Scherm 9 – Ziet er leuk uit

 

Scherm 10 – Mooie fotos

 

Scherm 11 – Animatie

 

Scherm 12 – Houd foto vast

 

Scherm 13 – Likes

 

Scherm 14 – Botje krijgt likes

 

 

Scherm 15 – Foto maken

 

Scherm 16 -Icoon

 

Scherm 17 – Foto vasthouden

 

Scherm 18 – Hobby kiezen

 

Scherm 19 – Opzoeken

 

Scherm 20 – Uitleg

 

Scherm 21 – Zoeker spel

 

Scherm 22 – Alles over je weet

 

Scherm 23 – Overzicht gegevens

 

Analyse

Scherm nummer + beschrijving Opmerkingen kinderen Opmerkingen Ouders Eigen notities
Scherm 1 – voorstellen botje

 

–          Hoi Botje –          Het is leuk om te zien dat ze te maken hebben met een karakter.
Scherm 2 – Voorstellen audio

 

–          Moet ik hierop klikken?

–          Wat is het vierkantje?

–          Het wil nog wel eens misgaan bij spellen die gebruik maken van gesproken tekst, dan komen er hele andere woorden of namen uit. –          Is gesproken tekst handig? Hoe zorg ik dat iedere naam goed verstaan wordt?
Scherm 3 – Wat een mooie naam

 

–          Dankjewel

–          Wat lief!

–          Fijn dat het vriendelijk is en ‘manieren’ heeft
Scherm 4 – Ik ben een robotje

 

–          Dat had ik wel gezien.

–          Botje het robotje, haha

–          x
Scherm 5 – Hoe zie jij eruit?

 

–          Hoe moet ik je dat laten zien, je zit in de telefoon?

–          Niet als een robotje…

–          x
Scherm 6 – Eigen karakter trui

 

–          Oh mag ik hem aankleden?

–          Waarom is het een jongen?

 

–          Zorg ervoor dat er genoeg opties zijn, maar niet teveel want ze gaat anders alleen aankleden. –          Alle opties duidelijk hebben.
Scherm 7 – Eigen karakter broek

 

–          Is dat een rok of een muts?

–          Als ik dezelfde rok doe dan heb ik een jurk

–          X –          Duidelijke kledingstukken
Scherm 8 – Aangekleed

 

–          Ja zo is hij goed

–          Ik wil dat hij een meisje is

–          x
Scherm 9 – Ziet er leuk uit

 

–          Wat lief

–          Dankjewel

–          Wederom fijn dat het een vriendelijk karakter is
Scherm 10 – Mooie fotos

 

–          Oke –          Wat voor foto’s moet ik me hierbij voorstellen? –          Type foto’s?
Scherm 11 – Animatie

 

–          Kan ik daarop klikken? –          Op papier is dit wat lastiger uit te leggen? –          De animatie heb ik moeten voordoen door de extra schermen te laten vallen.
Scherm 12 – Houd foto vast

 

–          Wat moet ik nu doen? –          Hier heb je nog wat instructies nodig voor je spelers –          Instructies bij het liken

–          Of in plaats van foto’s liken het in categorieën laten plaatsen?

Scherm 13 – Likes

 

–          Moeten de hartjes op botje? –          Hmm ik weet niet of dit een passende interactie is.

–          Wellicht werkt een spel element beter

–          Fotos laten vallen en dan aantikken. Mobiel gaan draaien

–          Mini game effect is spelend leren.

Scherm 14 – Botje krijgt likes

 

–          Ohhhhh kijk botje krijgt de hartjes –          X –          Animatie maakt het duidelijker dat botje iets van je krijgt, moet meer terug komen
Scherm 15 – Foto maken

 

–          oke botje –          Waarvan moeten ze een foto maken? Van zichzelf of een object? –          Instructies geven voor foto?

–          Beperken door gebruik front camera?

–          Foto’s van botje tonen als voorbeeld?

 

Scherm 16 -Icoon

 

–          Moet ik hier op klikken? –          Icoon is helder van betekenis
Scherm 17 – Foto vasthouden

 

–          Ahh kijk botje heeft mijn foto, dat ben ik toch? –          Wat leuk dat ze zo zelf nog meer in het spel komen te zitten! Jij ziet er leuk uit, wat voor hobbies heb jij?
Scherm 18 – Hobby kiezen

 

–          Hmm ik vind voetbal niet leuk maar die andere ook niet. –          Categorieen ipv specifieke hobbies maakt het makkelijker om meer kinderen te bereiken. Vb muziek en dan muziekinstrumenten. Waarmee ze een spel doen.
Scherm 19 – Opzoeken

 

–          Waarom wil hij zoeken? –          Hier loopt het verhaal wat vreemd? Waarschijnlijk weet je hier al veel van maar wat kunnen we nog opzoeken

 

We weten dat een paard gras eet, maar wat weten we nog niet, kunnen we meer ontdekken.

Scherm 20 – Uitleg

 

–          Oke…. –          x
Scherm 21 – Zoeker spel

 

–          ik vind dit niet zo leuk… –          x Leuker maken!
Scherm 22 – Alles over je weet

 

wow daar weten we nu veel over! Weet je waar ik ook veel over weet? Over jou!

 

 

 

 

Scherm 23 – Overzicht gegevens

 

–          Oke botje –          Een lijstje is niet indrukwekkend genoeg, ik zou voor meer beeld gaan. Openmaken, tegels die omdraaien. Jezelf als karakter dat nu alles over jou verteld. Daarna visualisatie van puzzelstukjes die in elkaar vallen. Uitzoomen, dat je ineens heel veel mensen ziet, daarna een tekst: dit is wat online iedere dag gebeurd.

 

Dat het veel lijkt binnen te komen, heel snel een scherm dat volstroomt. Laag over werkelijkheid. Zorgt ervoor dat de hoeveelheid hard binnenkomt.

 

Een leeg karakter dat vol wordt geplakt met jouw gegevens, dat maakt het visueel.

 

Aan het einde dat je de karkaters van andere kan inzien? Als je de eerste speler bent dan zie je niks. Of zijn de karakters fictief.

 

Notities

Hoe te introduceren: school, ouders, app store.

Je kan het wel aanreiken maar hoe zorg je dat ze het echt gaan spelen.

  • Op school installeren op de tablets? Als standaard app
  • Als pop-up rond kinder-tijden
  • Tussen school apps plaatsen als standaard. Alleen bin tabletklassen.

Privacy, let op met foto’s ed. Want het is

Wat is je beloning voor en tijdens het spelen.

Batterij loopt vol i.p.v. een hartje. Of een lampje dat erbij komt.

Hartje is voor dat hij je lief vindt, maar eigenlijk wordt hij slimmer.

Botje vraagt; vind je het leuk dat ik dit allemaal van je weet. Test; Aantal keer nee meten.

  • Wil je dat ik dit wis? Jammer maar dat gaat niet want het staat al online

Waarom weet ik niks van botje?

Wat is mijn beloning?