Karakter onderzoek

Over Botje

Het karakter Botje is toegevoegd aan het spel om, het ongrijpbare van media te visualiseren. Het gebruiken van een verhalend element maakt het voor kinderen eenvoudiger om te begrijpen waar ze mee te maken hebben dan wanneer hier bijvoorbeeld een browser wordt getoond.

Ook speelt Botje mee in het uitstralen van een uitdaging en het menselijk maken van media zorgt ervoor dat ze hem willen verslaan. Uit verschillende karakters is Botje gekozen omdat deze kinderen het meeste aanspreekt en daarnaast ook het meest gekoppeld werd aan technologie en media gebruik. De uitgevoerde test hiervoor is opgenomen in de bijlage.

Ook het gebruiken van een vriendelijk uiterlijk bleek hierbij van belang omdat een kwaadaardig karakter minder populair was gedurende deze test. Ook hiervoor is de uitgevoerde test opgenomen in de bijlage.

Door de keuze van een robot als karakter is de keuze gevallen om de score door hem bij te laten houden. In een spel tussen kinderen houden ze immers zelf ook de score bij om te zien wie er wint. En Botje maakt dit visueel.

Door Botje emoties toe te kennen kan deze communiceren met de speler dat hij blij is als er stukjes samen zijn gebracht en hij dis meer over je te weten is gekomen. En dat hij verdrietig zal zijn als dit je niet lukt. Dit communiceert eigenlijk dat er partijen zijn die belang hebben bij jou informatie.